T502

met nog meer plezier

Duitse degelijkheid met Canadese camera en software

Met de Bauer T502 is het allemaal begonnen. Eerst een telecine opstelling met een video camera, met een geringe investering redelijke resultaten.

Na de T-Scann8 en de T192/DS8 projecten kwam naast de wens voor een betere kwaliteit ook de vurige wens voor meer snelheid.

Enkele collega’s uit het Noorden en Zuiden waren me al voorgegaan en hadden de T502 aangepast met een trigger en een motorregeling. De bouwpakketjes hiervoor zijn in de maak maar toen er een 2e hands voorbij kwam heb ik die aangeschaft en voorzien van een Film-Digital macro lens en een Teledyne FLIR BFS USB3 camera. Hieronder een foto van de eerste experimenten:

Nadere informatie over de belangrijkste onderdelen:

Bauer T502 studioprojector met nauwkeurige motorregeling 25 fps (naast de standaard minder nauwkeurige 18 en 24 fps) motorregeling. Deze nauwkeurige regeling is van belang bij scans van films met een audio spoor. Het zorgt ervoor dat de audio opnames beter lipsynchroon zijn. Verder is de projector met een trigger mechanisme/electronica uitgerust. Elke omwenteling van de as geeft een nieuw filmbeeld, per omwenteling wordt er op het juiste tijdstip een triggerpuls gegenereerd.

De lens is een macro lens van Film-Digital. Kan in de lensbuis van de projector worden gemonteerd zodat stabiele frame opnames gemaakt kunnen worden. De lens heeft een C-mount aansluiting.

De camera is een Teledyne FLIR industriële foto camera met “global shutter”. Deze kan op hoge snelheid foto opnames maken. De camera heeft 2 aansluitingen. De eerste is de aansluiting voor de triggerpuls en de tweede is een USB3 aansluiting voor de verbinding met de computer waarop de capture software draait.

De gebruikte software is Spinview van Teledyne FLIR. Deze is geschikt voor meerdere besturingssystemen. Omdat ik krachtige MAC systemen bezit en mijn Windows PC’s minder goed zijn uitgerust koos ik voor het MacOS. Helaas kreeg ik het niet werkend op mijn MacMini M1, maar het werkte wel op mijn MacBook i7.

Op dit moment ben ik nog de software en zijn mogelijkheden/beperkingen aan het verkennen. Het capturen op hogere snelheid (25fps) geeft op dit moment nog wat uitdagingen, maar met hulp van Teledyne/FLIR gaan we dat zeker oplossen.

Hieronder een digitalisatie van mijn bekende testfilm. Rechts mijn scan resultaten:

Mijn workflow:

Filmframes scannen met Spinview in ongecomprimeerd TIFF formaat

Wijzigen van de filmframe benaming (zodat compressor ermee kan werken)

Met compressor een “add image sequence” maken en bewaren als een ProRes 422 mov video bestand.

Video bestand inlezen in FCPX voor nabewerking

Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen en gebruiken van statistische data. Als je deze website gebruikt, accepteer je de cookies. Zie de Privacybeleid pagina voor meer informatie.